DAMPAK KEBIJAKAN PEMERINTAH TERKAIT SISTEM ZONASI PENDIDIKAN STUDY DI SMAN 1 AIKMEL
Abstract
Education is a learning process that a person goes through to gain knowledge. Education in Indonesia is not evenly distributed, so the government has issued a zoning system policy. The aim of this research is to determine the impact of implementing the study zoning system policy at SMAN 1 AIKMEL. The approach in this research uses a qualitative approach with a case study type of research. The data sources in this research are interviews and observations. Data analysis uses a 3-stage flow, 1) data condensation, 2) data display, 3) drawing conclusions and results. The results of this research are to determine the negative and positive impacts on school quality and students.
References
Widyastuti, R. T. (2020). Dampak pemberlakuan sistem zonasi terhadap mutu sekolah dan peserta didik. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 7(1), 11-19.
Madiana, I., Alqadri, B., Sumardi, L., & Mustari, M. (2022). Penerapan Kebijakan Sistem Zonasi serta Dampaknya terhadap Kesetaraan Hak Memperoleh Pendidikan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 735-740.
Andina, E. (2017). Sistem zonasi dan dampak psikososial bagi peserta didik. Majalah info singkat kesejahteraan sosial, 9(14/11).
Kaffa, Z., Budi, S. S., & Gistituati, N. (2021). Kebijakan Penerapan Sistem Zonasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1870-1879.
Syakarofath, N. A., Sulaiman, A., & Irsyad, M. F. (2020). Kajian pro kontra penerapan sistem zonasi pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 115-130.
Datuk, A. (2020). Sistem Zonasi Sebagai Solusi Bagi Orang Tua untuk Mendapatkan Pendidikan Anak yang Bermutu di Kota Kupang. Attractive: Innovative Education Journal, 2(2), 20-33.
Risna, R., Lisdahlia, L., & Edi, S. (2020). Analisis implementasi kebijakan zonasi dalam pemerataan pendidikan. Jurnal Mappesona, 3(1).
Widyastuti, R. T. (2020). Dampak pemberlakuan sistem zonasi terhadap mutu sekolah dan peserta didik. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 7(1), 11-19.
Pangestuti, A. (2021). Sistem Zonasi dalam Perspektif Pendidikan. Jurnal READ (Research of Empowerment and Development), 2(1).
Darwis, M. D. (2020). Problematika Sosial Sistem Zonasi. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulsel, 1(3), 294-297.
Wandra, D., Rifma, R., & Syahril, S. (2021). Kebijakan Sistem Zonasi dalam Perspektif Pendidikan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2788-2795.
Datuk, A. (2020). Sistem Zonasi Sebagai Solusi Bagi Orang Tua untuk Mendapatkan Pendidikan Anak yang Bermutu di Kota Kupang. Attractive: Innovative Education Journal, 2(2), 20-33.
Nanggala, A. (2020). Analisis wacana pembaharuan kebijakan zonasi menteri pendidikan dan kebudayaan Nadiem Makarim sebagai solusi pemerataan pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 46-56.
Alfian, M. A. (2019). Politik Zonasi dalam Praktik Pendidikan di Indonesia. Politicon: Jurnal Ilmu Politik, 1(2), 118-134.