Pendampingan Guru PJOK SD Dalam Desain Pembelajaran Penjas Melalui Tinju Tradisional “Sagi” Di Gugus Golewa Kabupaten Ngada

  • Bernabas Wani STKIP CITRA BAKTI
  • Nikodemus Bate STKIP CITRA BAKTI
Keywords: Assistance;, Instructional Design;, Traditional Boxing;, Sagi

Abstract

Community service activities aim to enhance the capacity of elementary school physical education (PJOK) teachers in designing innovative, culturally rooted learning through the traditional martial art of “Sagi.” The main issue faced by the partner group elementary school teachers in the Golewa Cluster, Ngada Regency is the lack of knowledge and skills in teaching traditional sports, as well as the absence of structured teaching materials or instructional modules. To address this issue, the service team carried out a series of mentoring activities including: needs assessment, training in instructional design for basic “Sagi” boxing, and classroom-based teaching simulations. This approach is expected to improve teachers’ pedagogical competence and strengthen students’ character education by integrating local cultural values such as discipline, courage, and cooperation. Evaluation results showed an increase in teachers’ understanding of how to design and implement PJOK learning using “Sagi” boxing in a more contextual and engaging manner. The activity demonstrated that practice-based mentoring supported by digital media can effectively address the challenges of PJOK instruction in local contexts. It is also recommended that this program be replicated in other school clusters.

References

Ardiana, A. (2020). Dampak Pendidikan Nonformal terhadap Pengembangan Sumber Daya Manusia di Pedesaan. Jurnal Pendidikan Masyarakat, 15(2), 135-148.

Badan Pusat Statistik (BPS). (2022). Laporan Pembangunan Desa di Indonesia. Jakarta: BPS.

Suryani, D. (2021). Pentingnya Pelestarian Olahraga Tradisional dalam Pendidikan di Indonesia. Jurnal Kebudayaan dan Pendidikan, 7(3), 95-104.

Suyanto, H. (2019). Pengaruh Integrasi Kearifan Lokal dalam Pembelajaran PJOK terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga, 25(1), 77-85.

Zulkarnain, M. (2020). Kendala Guru dalam Mengimplementasikan Olahraga Tradisional di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 11(2), 124-130.

Anwar, A. (2021). Pemanfaatan Olahraga Tradisional dalam Pembelajaran PJOK di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Fisika dan Olahraga, 18(1), 45-53.

Priyanto, P. (2018). Peran Olahraga Tradisional dalam Meningkatkan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 99-107.

Hasan, M. (2020). Meningkatkan Kualitas Pendidikan Olahraga melalui Penggunaan Olahraga Tradisional. Jurnal Pendidikan Nasional, 24(4), 180-190.

Hidayat, F. (2019). Keterampilan Guru dalam Mengintegrasikan Budaya Lokal dalam Pembelajaran PJOK. Jurnal Guru dan Pendidikan, 10(3), 211-222.

Kurniawan, R. (2021). Olahraga Tradisional sebagai Upaya Pelestarian Budaya dan Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Kebudayaan, 13(2), 84-92.

Purnama, A. (2020). Strategi Pengembangan Pembelajaran PJOK dengan Pendekatan Budaya Lokal. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(1), 44-58.

Supriyadi, J. (2022). Penerapan Olahraga Tradisional sebagai Media Pembelajaran dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 14(2), 110-118.

Wijayanto, T. (2021). Pendampingan Guru PJOK dalam Pengajaran Olahraga Tradisional untuk Meningkatkan Minat Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 57-65.

Kartika, E. (2019). Pendidikan Karakter melalui Pembelajaran Olahraga Tradisional di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Karakter, 11(1), 41-48.

Agung, P. (2021). Integrasi Olahraga Tradisional dalam Pembelajaran PJOK untuk Menguatkan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 19(2), 76-84.

Rukmana, Y. (2020). Pengaruh Pengajaran Olahraga Tradisional terhadap Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 14(2), 123-130.

Bahri, R. (2021). Implementasi Kurikulum Olahraga Tradisional dalam Meningkatkan Kebugaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Olahraga, 15(3), 99-106.

Indriyani, S. (2022). Pentingnya Pengajaran Olahraga Tradisional di Sekolah Dasar dalam Konteks Budaya Lokal. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 16(2), 88-96.

Wijaya, F. (2020). Studi Pengembangan Olahraga Tradisional dalam Kurikulum PJOK di Sekolah Dasar. Jurnal Olahraga dan Pendidikan, 20(1), 114-122.

Saputra, M. (2021). Peran Olahraga Tradisional dalam Menumbuhkan Nasionalisme Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(3), 45-53.

Wani, B, et al (2024). Pengembangan Kurikulum PJOK Sekolah. Dewa Publishing: Kab. Nganjuk, Jawa Timur

Published
2025-08-04
Section
Articles