Penggunaan Media Sosial Berbasis Digital Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berorientasi Deep Learning Bagi Guru SD

  • Evi Rahmawati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rina Heryani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dwi Heryanto Universitas Pendidikan Indonesia
  • Tatat Hartati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Effy Mulyasari
  • Rifki Gagak Bayu Prasetyo
  • Nur Syahrin Sabilah
  • Yuda Candra Sakti
Keywords: media sosial; berbasis digital; pembelajaran bahasa Indonesia; deep learning; SD;

Abstract

This Community Service Program as motivated by the lack of teacher training and professional development. Many teachers do not have the opportunity to participate in regular training or professional development programs. As a result, many of them face difficulties in adopting more modern and effective teaching methods or technologies. The purpose of this Community Service Program is to improve teachers’ ability to develop and use effective learning media that align with students’ needs and interests. The method used in this community service program activity is socialization (delivering materials) and training for teachers on the use of digital-based social media in teaching Indonesian language with a deep learning orientation for elementary school teachers in Garut Regency, particularly those who are partners of the Primary School Teacher Education Study Program. The results of this Community Service Program indicate that elementary school teachers in Garut Regency are capable of developing and using digital-based social media in teaching Indonesian language with a deep learning approach. This training successfully enhanced teachers’ abilities to utilize social media as an innovative and interactive learning medium.

References

Afriyadi, H., Hayati, N., Laila, S. N., Prakasa, Y. F., Hasibuan, R. P. A., & Asyhar, A. D. A. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Digital (Teori & Praktik). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Anwar, M. K. (2017). Pembelajaran mendalam untuk membentuk karakter siswa sebagai pembelajar. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 97-104.

Azis, T. N. (2019, December). Strategi pembelajaran era digital. In The Annual Conference on Islamic Education and Social Science (Vol. 1, No. 2, pp. 308-318).

Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university: What the student does (4th ed.). McGraw-Hill.

Calora, I. P., Arif, M., & Rofiq, M. H. (2023). Pemanfaatan Pembelajaran Berbasis Kelas Digital di Madrasah Ibtidaiyah. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 321-331.

Efendi, N. M. (2018). Revolusi pembelajaran berbasis digital (Penggunaan animasi digital pada start up sebagai metode pembelajaran siswa belajar aktif). Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 2(2), 173-182.

Fitriani, Y. (2021). Pemanfaatan media sosial sebagai media penyajian konten edukasi atau pembelajaran digital. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(4), 1006-1013.

Hutabarat, P. M. (2020). Pengembangan podcast sebagai media suplemen pembelajaran berbasis digital pada Perguruan Tinggi. Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 2(2), 107 116.

Kurniawan, A. (2020). Pemanfaatan YouTube sebagai media pembelajaran keterampilan berbicara. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 101–112.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.

Mustaghfirin, U. A., & Zaman, B. (2025). Tinjauan Pendekatan Pembelajaran Mendalam Kemdikdasmen Perspektif Pendidikan Islam. Journal of Instructional and Development Researches, 5(1), 75-85.

Putri, M. S. (2021). Transformasi lingkungan pembelajaran berbasis literasi digital pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 408-415.

Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika, 10(02), 425-436.

Samsudi, W., & Hosaini, H. (2020). Kebijakan Sekolah dalam Mengaplikasikan Pembelajaran Berbasis Digital di Era Industri 4.0. Edukais: Jurnal Pemikiran Keislaman, 4(2), 120-125.

Sari, M., Elvira, D. N., & Aprilia, N. (2024). Media Pembelajaran Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Warta Dharmawangsa, 18(1), 205-218.

Sari, N. P., & Puspitasari, D. (2022). TikTok sebagai media pembelajaran literasi digital di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 6(1), 45–56.

Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Jossey-Bass.

Wahyuni, S. (2022). Bab V Literasi Digital dan Media Sosial dalam Pembelajaran. Literasi Digital Berbasis Pendidikan, 59.

Wahyuni, S., & Utami, D. (2021). Pemanfaatan media sosial dalam pembelajaran di era digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(2), 120–133.

Wijayati, N., Kusuma, E., & Sumarti, S. S. (2019). Pembelajaran berbasis digital di jurusan kimia FMIPA Unnes. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).

Wulandari, R. S., & Sari, F. K. (2023). Media Sosial sebagai Platform Pembelajaran Alternatif di Era Digital. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 3(1), 279-288.

Published
2025-11-10
Section
Articles